Po krátké
odmlce se opět hlásím na Slunci, maté, tangu. ☺ Dneska (podle českého času tedy už
včera) jsme přiletěli ze Salty, kde jsme si užili nádherný týden plný
cestování. Dnešní článek chci ale věnovat hned prvnímu dni – tedy 19. červenci,
který byl doslova hororový a dokonce jsem si chvíli myslela, že se do Salty
vůbec nepodíváme.
Náš let se
společností Andes, označený číslem OY 856, který mířil do Jujuy s mezipřistáním
v Saltě (kde jsme vystupovali my), byl naplánován na 17:50. Protože jsme
zvyklí na dopravní zácpy v centru Buenos Aires a nechceme nic riskovat
(viz stres z odletu z Rio de Janeira před dvěma týdny, jak jste si
mohli přečíst v jednom z minulých článků), vyjeli jsme na letiště
Jorge Newberyho (městské letiště v Buenos Aires určené zejména pro domácí
lety) už kolem druhé hodiny odpoledne. Na letiště jsme přijeli v poklidu před
třetí hodinou a hned jsme šli směrem k odbavovacím přepážkám. V tom nás
ale překvapila informace na tabuli o odletech – náš let byl přeprogramován na
23:45, tedy bude mít šest hodin zpoždění! V první chvíli se nás zmocnilo
zoufalství, nakonec jsme se ale rychle rozhodli jednat – na radu kamarádky Růži
jsme si u okýnka společnosti Andes vyzvedli potvrzení o zpoždění letu, které se
bude hodit k pozdější reklamaci (společnost vám takové potvrzení nedá
automaticky, takže kdo neví, jak to chodí, potvrzení nedostane a při pokusu o
reklamaci má později smůlu). Protože byly teprve tři hodiny, měli jsme
neuvěřitelných 9 hodin času; namíchla nás informace, že odbaveni můžeme být
nejdříve v 8 hodin večer, tedy měli jsme pět hodin vydržet na letišti i se
zavazadly (kdyby nás odbavili hned, mohli jsme se třeba jít projít mimo
letiště, protože venku bylo hezky).
Čekání
nakonec nebylo tak strašné – v kiosku jsem si koupila sudoku (za 60 pesos,
tedy asi 85 Kč – nic moc cena, ale nuda je zlá). Navíc jsem měla plně nabitou
powerbanku a na letišti je wifi zdarma, takže jsem si psala s několika lidmi
(než šli v ČR všichni spát) a nějak jsem se zabavila. V osm hodin
jsme se odbavili (respektive až kolem půl deváté – všichni šli na odbavení
naráz a lidé čekající na odbavení rázem vytvořili půl kilometru dlouhého „hada“
přes celou odbavovací halu) a dostali jsme voucher na jídlo v jedné z restaurací
na letišti. Výběr byl ze tří jídel – řízek, burgr, pizza (žádná zdravá varianta
:-D). Vybrala jsem si burgr a docela jsem se najedla (i když jsem vůbec neměla
hlad).
Blížilo se
půl dvanácté a my jsme za sebou už dávno měli bezpečnostní kontrolu; na tabuli
s odlety ale zatím vůbec nesvítila číslo gatu, ze kterého budeme odlétat.
Bylo jasné, že odlet ve 23:45 se nekoná; čas odletu se neustále posouval,
nejprve na 23:55, 0:30, 0:50 a potom už údaje radši nebyly aktualizované vůbec.
Navíc jsme nedostali žádné informace o tom, co se s letadlem děje a co se
bude dít s námi; všichni už byli dost otrávení a unavení a spoustu lidí
začalo útočit na chudáka pracovníka Andes (ano, je mi jasné, že on za zpoždění
skutečně nemohl), který už měl být tou dobou dávno doma, jak sám řekl. Nakonec
jsme nastoupili do letadla kolem 3. hodiny ráno (zpoždění tedy nabralo 9 hodin
a my jsme na letišti čekali už 15 hodin).
Musím podotknout,
že společnost Andes létá s velmi podivnými letadly – nejsou to ani
Boeingy, ani Airbusy, ale jakési podivné McDougnelly (nebo jak se ty letadla
jmenují!). Motory mají až úplně vzadu na konci letadla a na první pohled stroje
nevypadají úplně moderně. První zvláštní informace přišla z kokpitu ještě
před vzletem – kapitán se nijak zvlášť neomlouval za zpoždění, ale žádal nás,
abychom se všichni během letu „chovali dobře“ (doslovný překlad), aby nenastaly
žádné problémy a mohli jsme v klidu přistát v Saltě. Věta, která mi
utkvěla v hlavě, zněla, že „pokud se nebudeme muset vrátit na Aeroparque v Buenos
Aires, doletíme do Salty za dvě hodiny“. Kdo tohle říká?! V životě jsem v letadle
od pilota nic podobného neslyšela. Protože jsem byla unavená, nevěnovala jsem
tomu moc velkou pozornost a během letu jsem dokonce usnula (a odmítla jsem
nabídku nápojů od letušek, které mě vzbudily i přes mojí snahu dospat spánkový
deficit).
Asi po
hodině (dle mého odhadu) se znovu ozval kapitán – myslela jsem si, že bude jako
obvykle hlásit, že jsme zahájili sestup na letiště v Saltě. Jenže ouha!
Kapitán nám oznámil, že zahájil nouzový návrat na letiště v Buenos Aires –
kvůli nějaké technické vadě, kterou později po přistání specifikoval jako
nemožnost nabrat dostatečnou výšku (nevím, kvůli čemu – tomu jsem až tak
nerozuměla). A protože je letiště v Saltě obklopeno horami, nebyl by dobrý
nápad pokračovat v letu (i když řekl, že si myslí, že by to od něj nebyla
úplná ztráta zodpovědnosti). Musím říct, že hůř jsem se v letadle ještě
necítila – unavená, po 12 hodinách čekání, s vědomím, že další den v 7
hodin ráno nám začíná celodenní náročná exkurze v Saltě a navíc v letadle,
které má poruchu. V tu chvíli jsem nás už doopravdy viděla v seriálu Letecké
katastrofy a každý zvuk letadla jsem poslouchala paranoidně se zvýšenou
pozorností.
Nakonec jsme
přece jen v pořádku přistáli a vrátili se do odletové haly v Buenos Aires.
Všichni už byli dost rozladění a zaměstnanci letiště o nás nejprve vůbec
nevěděli, že jsme se vrátili! Řešilo se, co bude dál – nejdřív jsme čekali na
zavazadla, protože to vypadalo, že už nikam nepoletíme, asi po hodině nebo dvou
nám bylo řečeno, že zavazadla se rovnou přeloží do nového letadla, které se pro
nás připraví. Nový let do Salty vzlétl z Buenos Aires až v 8 hodin
ráno (tedy se čtrnáctihodinovým zpožděním). Let už sice probíhal bez problémů,
namíchlo mě ale, že kapitán na konci děkoval, že jsme se všichni dobře a zodpovědně
chovali – my ano, ale společnost Andes?! Neosočuji kapitána, že se s letadlem
vrátil na letiště, létání nerozumím a určitě udělal to, co v tu chvíli
považoval za správné – našli se i lidi, co ho slovně napadali, proč ten let ksakru
nedokončil. Co mě zaráží, je, že podle informací od kapitána posádka na letišti
byla už v deset hodin večer a přesto se stejná posádka účastnila i druhého
letu v osm hodin ráno. A to jsem dva dny předem koukala na Letecké
katastrofy s názvem „Únava pilota“.
Andes určitě
není společnost, která by splňovala nejpřísnější bezpečnostní předpisy. Jeden
příklad za všechny: během celého letu byly dveře do pilotní kabiny dokořán!! V době,
kdy se v Evropě mluví o co nejlepším zabezpečení kokpitu, můžete se
společností Andes celý let pozorovat, jak kapitán popíjí maté a minimálně půlku
letu s ním klábosí letuška v kokpitu… pro mě celá tahle zkušenost
znamená, že až se příště vrátím do Argentiny, klidně si i připlatím za let s národní
společností Aerolíneas Argentinas, které patří dle nestranného hodnocení k nejbezpečnějším
aerolinkám na světě. NIKDY VÍCE ANDES!!!
P.S: Protože
se nenecháme vodit za nos, zašli jsme v Saltě do kanceláře společnosti
Andes s žádostí o proplacení exkurze, kterou jsme kvůli zpoždění letu museli
přesunout na jiný den a znovu ji zaplatit. Pracovník v pobočce nevypadal,
že by se mu do řešení celé situace chtělo, a nakonec nás odkázal na pobočku na
letišti v Buenos Aires, kam jsme šli dneska hned po přistání (zpáteční let
se naštěstí obešel bez problémů). Po půlhodinovém čekání ve frontě nám
pracovnice Andes oznámila, že ona není ta, která s námi tento problém může
řešit a dala nám email na člověka, který takové věci vyřizuje. Tak se ptám –
proč nám ten email nemohl dát už ten člověk včera v Saltě? Tohle úplně
nesnáším – každý vám řekne něco jiného, byť ti lidé pracují pro stejnou
společnost. Jestli nakonec peníze za exkurzi dostaneme, nebo ne, je ve
hvězdách, každopádně počítám s tím, že to bude trvat ještě dlouho. Obrníme
se ale trpělivostí a nenecháme se sebou manipulovat! Mimochodem, jedná se o 900
pesos na osobu, tedy asi 1300 Kč na osobu. Zároveň budeme žádat proplacení
jedné noci v hostelu, kterou jsme kvůli zpoždění nevyčerpali, ale
zaplatili.
V den příletu jsem si zpříjemnila život empanádami, které jsem našla prodávat výhodně za 90 pesos jeden tucet (empanády se tu často prodávají po tuctech). :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat