V pondělí
13. března mi začala škola, kvůli které tu vlastně jsem. :) V tomto článku vám přiblížím,
jak to ve škole funguje a jaké předměty tu budu studovat.
Budu tu
studovat čtyři předměty, přičemž každý se vyučuje dvě hodiny v týdnu.
Celkově budu do školy chodit každý den, což je změna oproti Praze, tam se mi to
nikdy nestalo. Nebudou to však celé dny, v pondělí a ve středu mám školu
až od 17 do 19 hodin, v úterý a ve čtvrtek od 8 do 13:30 a v pátek od
13:30 do 17 hodin. Nevýhodné je, že do školy dojíždím hodinu, takže to mám
každý den hodinu tam a hodinu zpátky a za obě cesty navíc platím (není tu něco
jako předplatné na MHD).
V pondělí
a ve středu mám předmět International Relations in Latin America, tedy
Mezinárodní vztahy v Latinské Americe. Je to zároveň jediný předmět, který
budu mít v angličtině. Učí ho velmi sympatický profesor Mariano Turzi,
který má v angličtině zajímavý a celkem vtipný argentinský přízvuk. Hned první
hodinu (v pondělí) se stalo to, že profesor na hodinu vůbec nedorazil – čekali
jsme hodinu a pak jsme odešli. Ve středu se omlouval, že prý úplně zapomněl, že
už začal semestr. :-D Jak sám Mariano vysvětlil, jeho cílem je hlavně to, aby nás
předmět bavil, kdo bude mít zájem a bude číst texty, které pošle, předmět
určitě udělá. Řekl, že chce, aby to pro nás bylo jako vzorek nějakého zboží
v obchodě – zboží vyzkoušíme a budeme mít chuť koupit si celé balení.
Přeje si, aby nám naservíroval nějaké informace, které nás zaujmou a budeme mít
chuť se sami dozvědět víc. Co se týče hodnocení, 20 % známky tvoří účast a
aktivita na hodině, 40 % prezentace, která bude ale probíhat ve španělštině, 20
% pololetní test (který ale můžeme vypracovat doma) a 20 % závěrečná práce,
která bude mít asi 5 stránek. Úkolů je tedy docela hodně, ale všechny body
hodnocení se mi zdají docela přijatelné. V první části kurzu budeme brát
historii Latinské Ameriky a v druhé části se budeme věnovat jednotlivým tématům,
které jsou specificky s Latinskou Amerikou spojené.
V úterý
od 8:00 do 9:40 mám předmět nazvaný Orígenes y Evolución del Movimiento
Peronista en Argentina, tedy Počátky a vývoj peronistického hnutí
v Argentině. Peronismus je v Argentině jedním z hlavních politických
směrů; až do loňských voleb bylo pod peronistickou vládou 80 % obyvatel
Argentiny (v současné době peronismus zažívá docela hlubokou krizi). Tento
předmět bude částečně také o historii Argentiny, hlavně se zaměřením na
politiku. Předmět učí profesor Ernesto Cussianovich, který na mě také působil
na první hodině velmi sympaticky. Na druhé hodině jsme měli výjimečně někoho
jiného – paní, která nás učila o historii voleb v Argentině, volebním
právu, volebním systému do různých institucí a diskutovali jsme o posledních
volbách v roce 2015. Hodina mě strašně bavila a rychle utekla. Co se týče
hodnocení, budeme mít pololetní test, který nejspíš také budeme psát doma a
dále na konci semestru budeme psát test v hodině.
Po tomto
předmětu mám dvě hodiny pauzu a od 11:40 do 13:20 mám předmět nazvaný
Administración de Recursos Humanos, tedy Řízení lidských zdrojů. Je to zároveň
jediný předmět, který není určen přímo pro výměnné studenty. Ve všech ostatních
předmětech jsme téměř výhradně výměnní studenti plus několik Argentinců, tady
je to naopak – jsme tu pouze 4 výměnní studenti a zbytek jsou Argentinci.
Tenhle předmět se učí v mnohem větší aule, je nás na něm asi 50 (v
ostatních předmětech tak 15-20). Předmět jsem si vybrala na doporučení holky,
která zde studovala vloni a z předmětu byla vyloženě nadšená. Musím říct,
že mě asi bude bavit spíš méně, protože mám radši předměty zaměřené přímo na
Latinskou Ameriku a ne takovéto předměty pro mě v podstatě o ničem. Během
semestru musíme napsat několik esejí a na konci budeme psát test. Část
hodnocení tvoří ale také aktivita v hodině, což je docela problém – místní
studenti se téměř překřikují, každý hýří nápady, ale my výměnní spíš jen
mlčíme. Během semestru je také možnost jít na několik exkurzí (například do Toyoty,
River Plate nebo do Googlu), problém ale je, že se konají už od rána a nechci
získat absenci na předmětu o peronismu. Exkurze naštěstí ale nejsou povinné.
Hlavní výhodou tohoto předmětu je určitě profesor Eugenio Marchiori, který je
prostě skvělý. Prý má strašně rád Prahu a Kafku, takže z nás byl nadšený.
Uvidíme, jak bude tento předmět pokračovat dál, zatím ale můžu říct, že
z něj mám možná největší obavy (i když opět říkal, že když budeme číst
četbu, neměli bychom mít problém).
Poslední
předmět, který mám, se jmenuje Dictadura y Militancia Política: Los anos 60s y
70s en el Cono Sur y sus efectos. Dalo by se to přeložit jako Dictatura
v zemích Jižního cípu (Argentina, Chile, Uruguay) v 60. a 70. letech.
Předmět se vyučuje jen jednou týdně, ale dvě hodiny po sobě – v pátek od
13:30 do 17:00. Tento předmět učí profesorka Rebecca Wolpin, která zřejmě není
rodilou mluvčí, ale o historii Argentiny toho ví úctyhodně. Zde budu mít také
největší výdaje – musíme si koupit složku s vytisklou četbu (něco jako
skripta přímo složená na tento předmět) za 351 pesos, tj. téměř za 600 Kč.
Četby tu bude opravdu hodně, navíc budeme muset sledovat nějaká videa a filmy a
součástí hodnocení je i několik esejí a závěrečný test.
Většina
výměnných studentů zde studuje jen tři předměty, já jsem ale naším proděkanem
byla donucená vzít si čtyři. Znamená to ale, že mám rezervu a možnost jeden
z těchto čtyř předmětů případně neudělat (ne, že bych to měla
v plánu). :) Zároveň doufám, že se v předmětech hodně zajímavého
dozvím, většina z nich zatím vypadala opravdu dobře.
Co se týče
docházky, většinou platí, že musíme být přítomní na cca 80 % hodinách. Já
některé absence využiji, až přijede Barča, pak už ale chybět neplánuji, takže
by mi to mělo vyjít.
V polovině
semestru budeme mít dva týdny, kdy nebude škola a které jsou zamýšlené jako
polosemestrální zkouškové. Zatím to však vypadá, že budeme muset jen odevzdat
nějaké eseje, případné testy napíšeme na konci první půlky semestru nebo
v prvním týdnu volna. Druhý týden se tak zatím rýsuje jako volný týden,
který bychom moc rádi využili k nějaké cestě (velmi mě láká Calafate –
oblast kolem národního parku Los Glaciares – ale vše je zatím otevřené). :) Konec semestru je pak 30. června, do
21. července probíhají zkoušky. Také to ale zatím vypadá, že budeme mít ve
zkouškovém asi jen jednu, zbytek zvládneme v posledním týdnu školy (už teď
si to učení neumím vůbec představit). Takže pokud budou finance, vypadá to na
další cestování.
Určitě vám
budu průběžně hlásit, jak mi to ve škole jde, co máme za úkoly a jaký
z toho mám pocit. :)
Ahoj Kláry, zní to super!! :-)
OdpovědětVymazatJá už mám tento týden poslední výukový a už mě čekají jen samé povinnosti - spousta esejí a v květnu jedna zkouška...:( Tak si ten semestr krásně užij a hodně štěstí!
Ahoj Klárko, ty jo, četla jsem to, že už máš poslední týden školy, to to strašně uteklo, že?? Mně to teprve všechno začíná... :-) Hodně štěstí s esejemi a se zkouškou!!
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatMně taky přesně nepřišla učitelka na první hodinu, vůbec nevěděla, že má ten předmět učit :D
OdpovědětVymazatTo je naprosto ideální začátek školy :-D Bohužel od té doby zatím nic neodpadlo, škoda!!
Vymazat