sobota 18. března 2017

První týden ve škole

V pondělí 13. března mi začala škola, kvůli které tu vlastně jsem. :) V tomto článku vám přiblížím, jak to ve škole funguje a jaké předměty tu budu studovat.

Budu tu studovat čtyři předměty, přičemž každý se vyučuje dvě hodiny v týdnu. Celkově budu do školy chodit každý den, což je změna oproti Praze, tam se mi to nikdy nestalo. Nebudou to však celé dny, v pondělí a ve středu mám školu až od 17 do 19 hodin, v úterý a ve čtvrtek od 8 do 13:30 a v pátek od 13:30 do 17 hodin. Nevýhodné je, že do školy dojíždím hodinu, takže to mám každý den hodinu tam a hodinu zpátky a za obě cesty navíc platím (není tu něco jako předplatné na MHD).

V pondělí a ve středu mám předmět International Relations in Latin America, tedy Mezinárodní vztahy v Latinské Americe. Je to zároveň jediný předmět, který budu mít v angličtině. Učí ho velmi sympatický profesor Mariano Turzi, který má v angličtině zajímavý a celkem vtipný argentinský přízvuk. Hned první hodinu (v pondělí) se stalo to, že profesor na hodinu vůbec nedorazil – čekali jsme hodinu a pak jsme odešli. Ve středu se omlouval, že prý úplně zapomněl, že už začal semestr. :-D Jak sám Mariano vysvětlil, jeho cílem je hlavně to, aby nás předmět bavil, kdo bude mít zájem a bude číst texty, které pošle, předmět určitě udělá. Řekl, že chce, aby to pro nás bylo jako vzorek nějakého zboží v obchodě – zboží vyzkoušíme a budeme mít chuť koupit si celé balení. Přeje si, aby nám naservíroval nějaké informace, které nás zaujmou a budeme mít chuť se sami dozvědět víc. Co se týče hodnocení, 20 % známky tvoří účast a aktivita na hodině, 40 % prezentace, která bude ale probíhat ve španělštině, 20 % pololetní test (který ale můžeme vypracovat doma) a 20 % závěrečná práce, která bude mít asi 5 stránek. Úkolů je tedy docela hodně, ale všechny body hodnocení se mi zdají docela přijatelné. V první části kurzu budeme brát historii Latinské Ameriky a v druhé části se budeme věnovat jednotlivým tématům, které jsou specificky s Latinskou Amerikou spojené.

V úterý od 8:00 do 9:40 mám předmět nazvaný Orígenes y Evolución del Movimiento Peronista en Argentina, tedy Počátky a vývoj peronistického hnutí v Argentině. Peronismus je v Argentině jedním z hlavních politických směrů; až do loňských voleb bylo pod peronistickou vládou 80 % obyvatel Argentiny (v současné době peronismus zažívá docela hlubokou krizi). Tento předmět bude částečně také o historii Argentiny, hlavně se zaměřením na politiku. Předmět učí profesor Ernesto Cussianovich, který na mě také působil na první hodině velmi sympaticky. Na druhé hodině jsme měli výjimečně někoho jiného – paní, která nás učila o historii voleb v Argentině, volebním právu, volebním systému do různých institucí a diskutovali jsme o posledních volbách v roce 2015. Hodina mě strašně bavila a rychle utekla. Co se týče hodnocení, budeme mít pololetní test, který nejspíš také budeme psát doma a dále na konci semestru budeme psát test v hodině.

Po tomto předmětu mám dvě hodiny pauzu a od 11:40 do 13:20 mám předmět nazvaný Administración de Recursos Humanos, tedy Řízení lidských zdrojů. Je to zároveň jediný předmět, který není určen přímo pro výměnné studenty. Ve všech ostatních předmětech jsme téměř výhradně výměnní studenti plus několik Argentinců, tady je to naopak – jsme tu pouze 4 výměnní studenti a zbytek jsou Argentinci. Tenhle předmět se učí v mnohem větší aule, je nás na něm asi 50 (v ostatních předmětech tak 15-20). Předmět jsem si vybrala na doporučení holky, která zde studovala vloni a z předmětu byla vyloženě nadšená. Musím říct, že mě asi bude bavit spíš méně, protože mám radši předměty zaměřené přímo na Latinskou Ameriku a ne takovéto předměty pro mě v podstatě o ničem. Během semestru musíme napsat několik esejí a na konci budeme psát test. Část hodnocení tvoří ale také aktivita v hodině, což je docela problém – místní studenti se téměř překřikují, každý hýří nápady, ale my výměnní spíš jen mlčíme. Během semestru je také možnost jít na několik exkurzí (například do Toyoty, River Plate nebo do Googlu), problém ale je, že se konají už od rána a nechci získat absenci na předmětu o peronismu. Exkurze naštěstí ale nejsou povinné. Hlavní výhodou tohoto předmětu je určitě profesor Eugenio Marchiori, který je prostě skvělý. Prý má strašně rád Prahu a Kafku, takže z nás byl nadšený. Uvidíme, jak bude tento předmět pokračovat dál, zatím ale můžu říct, že z něj mám možná největší obavy (i když opět říkal, že když budeme číst četbu, neměli bychom mít problém).

Poslední předmět, který mám, se jmenuje Dictadura y Militancia Política: Los anos 60s y 70s en el Cono Sur y sus efectos. Dalo by se to přeložit jako Dictatura v zemích Jižního cípu (Argentina, Chile, Uruguay) v 60. a 70. letech. Předmět se vyučuje jen jednou týdně, ale dvě hodiny po sobě – v pátek od 13:30 do 17:00. Tento předmět učí profesorka Rebecca Wolpin, která zřejmě není rodilou mluvčí, ale o historii Argentiny toho ví úctyhodně. Zde budu mít také největší výdaje – musíme si koupit složku s vytisklou četbu (něco jako skripta přímo složená na tento předmět) za 351 pesos, tj. téměř za 600 Kč. Četby tu bude opravdu hodně, navíc budeme muset sledovat nějaká videa a filmy a součástí hodnocení je i několik esejí a závěrečný test.

Většina výměnných studentů zde studuje jen tři předměty, já jsem ale naším proděkanem byla donucená vzít si čtyři. Znamená to ale, že mám rezervu a možnost jeden z těchto čtyř předmětů případně neudělat (ne, že bych to měla v plánu). :) Zároveň doufám, že se v předmětech hodně zajímavého dozvím, většina z nich zatím vypadala opravdu dobře.

Co se týče docházky, většinou platí, že musíme být přítomní na cca 80 % hodinách. Já některé absence využiji, až přijede Barča, pak už ale chybět neplánuji, takže by mi to mělo vyjít.

V polovině semestru budeme mít dva týdny, kdy nebude škola a které jsou zamýšlené jako polosemestrální zkouškové. Zatím to však vypadá, že budeme muset jen odevzdat nějaké eseje, případné testy napíšeme na konci první půlky semestru nebo v prvním týdnu volna. Druhý týden se tak zatím rýsuje jako volný týden, který bychom moc rádi využili k nějaké cestě (velmi mě láká Calafate – oblast kolem národního parku Los Glaciares – ale vše je zatím otevřené). :) Konec semestru je pak 30. června, do 21. července probíhají zkoušky. Také to ale zatím vypadá, že budeme mít ve zkouškovém asi jen jednu, zbytek zvládneme v posledním týdnu školy (už teď si to učení neumím vůbec představit). Takže pokud budou finance, vypadá to na další cestování.                                           

Určitě vám budu průběžně hlásit, jak mi to ve škole jde, co máme za úkoly a jaký z toho mám pocit. :)                                                                                                  

5 komentářů:

  1. Ahoj Kláry, zní to super!! :-)
    Já už mám tento týden poslední výukový a už mě čekají jen samé povinnosti - spousta esejí a v květnu jedna zkouška...:( Tak si ten semestr krásně užij a hodně štěstí!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Klárko, ty jo, četla jsem to, že už máš poslední týden školy, to to strašně uteklo, že?? Mně to teprve všechno začíná... :-) Hodně štěstí s esejemi a se zkouškou!!

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
  2. Mně taky přesně nepřišla učitelka na první hodinu, vůbec nevěděla, že má ten předmět učit :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je naprosto ideální začátek školy :-D Bohužel od té doby zatím nic neodpadlo, škoda!!

      Vymazat