Jak jsem již
zmiňovala v některém z minulých článků, Buenos Aires je obrovské
město. Chůze je sice zdraví prospěšná, abyste však v Buenos Aires všechno
oběhali pěšky, pořádně byste se nachodili. Proto si dnes povíme něco o dopravě
po městě.
V rámci
veřejné dopravy fungují v Buenos Aires dva dopravní prostředky: autobusy a
metro. Žádné tramvaje, trolejbusy a podobně tu nenajdete. Kromě toho je
samozřejmě možné pohybovat se pěšky, vlastním autem, taxíky (které jsou
v Buenos Aires žlutočerné) nebo takzvanými remises – v podstatě
pronajatými auty s řidiči (drahá záležitost, i když mnoho lidí tuto
možnost volí při cestě z mezinárodního letiště).
Autobusy se
v Argentině nenazývají búses nebo autobúses, jako je tomu ve Španělsku,
ale colectivos nebo slangově bondis. Buenos Aires se může pochlubit skutečně
hustou a propracovanou sítí bondis, které jezdí poměrně často (dle mé
prozatímní zkušenosti). Na stránce www.comollego.com.ar (obdoba našeho idosu) je možné
vyhledat spoje z místa A do místa B, aniž byste znali název zastávky
(stačí prostě zadat adresu nebo název turistické zajímavosti). Zrada ale je, že
v Buenos Aires neexistují jízdní řády – jak říká naše učitelka
španělštiny, musíte si sami po čase vychytat, kdy zhruba autobusy jezdí a nebo
mít prostě štěstí. Dost často se stává, že vidíte po ulici jet tři až pět
autobusů stejné linky za sebou. Zrovna dnes jsem bondi využila a místo
slibovaných 13 minut trvala cesta skoro půl hodiny kvůli příšerným zácpám v centru.
Řidiči jsou dost otrlí, hodně se tu troubí, předjíždí zprava i zleva a podobně.
Zde můžete
vidět typický místní autobus – mnoho z nich hraje všemi barvami a svítí
různě barevnými světli, někdy mi připadají jako pojízdný cirkus. Moderní nejsou
ani náhodou, často je v nich nedýchatelné horko nebo naopak přehnaná zima
z klimatizace. A jezdí většinou dost plné. V noci jsou autobusy také
jediným dopravním prostředkem, kterým se můžete po Buenos Aires svézt – metro
jezdí pouze asi do 22:30. Jediné, na co nesmíte zapomenout, je zvednout ruku - všechny zastávky jsou tu tak trochu na znamení. :) Ještě se mi ale nestalo, že by autobus na některé nezastavil (i když pravda, některé jsou dost bídně značené, tak jsem si třeba ani nevšimla, že jsme nějakou míjeli; něco jako vyhlášení příští stanice tu v autobusech absolutně nefunguje - pouze v metru, a to ještě tak v každém třetím; zkrátka pouze v novějších vozech).
Co se týče
placení, pro autobusy i metro platí, že není možné si předplatit například
měsíční jízdné, tak, jak to známe z Česka – není jiná možnost než platit
za každou jízdu. Jedna jízda autobusem stojí 6-6,50 pesos, metrem 7,50 pesos (1
peso = 1,6 korun). Samotná platba se realizuje prostřednictvím kartičky SUBE,
která je přenosná (není na jméno a je tak možné, aby několik osob jelo na jednu
kartičku) a která stojí 40 pesos. Kartička se v autobuse přiloží ke žluté
krabičce (podobně jako v Praze) a z karty se automaticky odečte
příslušná suma. V metru se karta přikládá také, a to k turniketu, který
pak pouští dovnitř. Něco jako revizoři tu tak zřejmě neexistuje.
Metro se
španělsky řekne normálně metro, ale v Buenos Aires mu nikdo neřekne jinak
než subte (zkratka od subterráneo, tedy podzemní dráha). Subte je oficiální
název, který se používá pouze pro metro v Buenos Aires a tento název
uvidíte i ve všech stanicích.
Buenosaireské
metro má šest linek – A, B, C, D, E a H. My pro cestu do školy využíváme linku
D, tedy zelenou linku. Shodou okolností se stanice této linky nachází nedaleko
od našeho ubytování a linka zároveň jede do stanice, odkud jezdí každých 20
minut školní autobus (zatím jezdí jen několikrát denně, protože ještě nezačal
semestr; pak by měl jezdit zmiňovaných každých 20 minut).
Metro
rozhodně není příliš moderní, a to ani vlaky, ani stanice. Říká se, že zdejší
metro je nebezpečné, co se týče krádeží, zatím takový pocit ale nemám (nechci
to zakřiknout J). Myslím, že když si člověk své věci rozumně hlídá, nic se
mu nestane, rozhodně nebývá ani tak přeplněné jako třeba pražské metro.
Zde vidíte mapku buenosaireského metra, bydlím na lince D (zelená) u stanice Tribunales.
Dál už vás
nebudu zatěžovat zdlouhavým psaním, ale na ukázku vložím fotky stanic na lince D
(jinou linkou jsme zatím nejeli). Tyto fotky jsem pořídila dnes cestou ze
školy, kdy jsme vystupovali prakticky v každé stanici, abychom si
vyfotili, jak jednotlivé stanice vypadají. Některé jsou opravdu zajímavé,
posuďte sami.
Messi je všude. Jak ale říká paní učitelka Augustina, osobně si myslí, že lepší byl Maradona. Fotbal je tu prý ale špinavý a zkorumpovaný a víc než sport je to obchod.....
Ukazatel ukazuje, za kolik minut přijede další vlak (rozhodně není přesný na vteřiny jako ukazatel v pražském metru, vše je tady spíš orientační....). I ve špičce je minimální interval dvě minuty, spíš ale tři, čtyři.
Žádné komentáře:
Okomentovat